Student Personeel Alumni Werkveld International Vacatures

ZoekenRSSactuele pagina downloaden als PDF
PHL geeft haar studenten vers fruit en nuttige tips om examenperiode door te komen!
25/6/2010

De examens naderen en om die stressvolle periode succesvol en gezond door te komen, is er niets zo belangrijk als een gezonde, evenwichtige voeding! De hele examenperiode lang, vanaf 15 juni, zorgt de PHL voor een gezonde dosis PHL-fruit. Op elke campus wordt fruit voorzien waarmee de student naar hartenlust zijn of haar vitaminepeil op punt kan houden.

We geven de student tien eenvoudige tips mee. Makkelijk te onthouden...       

1. Eet voldoende. Wie te weinig eet, wordt sneller moe en kan zich moeilijker concentreren en belangrijke informatie memoriseren.

2. Neem drie maaltijden per dag (inclusief een goed ontbijt) en eventueel ook iets tussendoor.

3. Drink voldoende water, zeker bij warm weer. Vermijd alcohol.

4. Eet niet tussen je boeken. Laat de maaltijd samenvallen met een moment van pauze en ontspanning. Gun jezelf de tijd om rustig te eten en de batterijen weer op te laden. Schrans niet. Met een volle maag voel je je ongemakkelijk en loom en kan je je niet goed concentreren.

5. Geef de voorkeur aan zetmeelrijke voedingsmiddelen zoals bruin brood, aardappelen en andere volkoren graanproducten als energieleveranciers boven zoetigheden. Zij geven geleidelijk energie vrij waarop je langer en meer efficiënt kan functioneren.

6. Voorzie gezonde tussendoortjes zoals een boterham met mager beleg en/of groenten, yoghurt, fruit(sla), een milkshake met vers fruit.

7. Kies voor afwisseling. Zo verzeker je de aanbreng van alle benodigde vitaminen en mineralen. Een tekort aan vitaminen en mineralen kan je futloos maken waardoor je minder goed kan studeren.  

8. Vertrouw niet op supplementen. Wie voldoende en gevarieerd eet en elke dag voldoende groenten en fruit neemt, heeft geen baat bij supplementen. Er bestaan geen wondermiddelen voor het geheugen. 

9. Wees matig met cafeïnerijke dranken zoals koffie, cola en bepaalde "energy-drinks". Je pept er even van op maar als je ze te vaak gebruikt, kunnen ze nadien in je nadeel werken door bijvoorbeeld je slaap te verstoren. 

10. Verwaarloos je voeding evenmin op de dag van je examen. Start met een goed ontbijt en voorzie eventueel een tussendoortje om een flauwte tegen te gaan. 

Terugblik

- Reportage Radio 2

- Krantenartikel Het Laatste Nieuws