Student Personeel Alumni Werkveld International Vacatures

ZoekenRSSactuele pagina downloaden als PDF
Docenten van dpt. PHL-Healthcare terug van geslaagde missie in Ethiopië
3/2/2010

In het kader van het project ‘Child Health and Nutrition’ zijn drie docenten en twee studenten van het dpt. PHL-Healthcare van de Provinciale Hogeschool Limburg (PHL) naar Ethiopië vertrokken om een speltrainingsprogramma uit te werken voor ernstig ondervoede kinderen.

Spelen wordt vaak vergeten

Kinderen met ernstige ondervoeding lopen een groot risico op groei- en ontwikkelingsachterstand. Bij een eerder bezoek werd er reeds een bestaande Westerse screeningtest aangepast aan de Ethiopische cultuur. In het gehele onderzoeksopzet wil men aantonen dat het belangrijk is naast de voedingsrehabilitatie ook een ontwikkelingsstimulerend programma aan te bieden door spel. In 2008 is spel door de Verenigde Naties als een basisrecht opgenomen in de universele verklaring voor kinderrechten. In een land waar men maar amper kan voldoen aan de basisbehoefte van eten en drinken wordt spelen vaak vergeten.

Verpleegkundigen als speelcoaches

Op een kinderafdeling van een universitair ziekenhuis te Jimma werd eerst een kleurrijke speelruimte ingericht met duurzame spelmaterialen. Tevens werd er heel wat energie gestoken in het opleiden van twee plaatselijke verpleegkundigen als speelcoaches. Bedoeling is dat deze spelbegeleidsters ouders warm maken om ontwikkelingsstimulerend te spelen met hun kinderen. Aan interesse van de ouders ontbrak het helemaal niet, al na enkele minuten dat de speelruimte werd opengesteld boden ouders hun kinderen aan voor het spel.

Johan Lemmens (Docent en Ergotherapeut aan C.S.T Hasselt) en Jan Valy (Docent – Kinesitherapeut en Ergotherapeut te Bilzen) werkten een basismodel uit welke een houvast dienen te bieden aan gezondheidswerkers en ouders bij het ontwikkelingsstimulerend spelen. Marita Granitzer (Docent en onderzoeker) staat in voor de wetenschappelijke omkadering. Leentje Vanoirbeek (student Ergotherapie) en Ine Snijders (student Kinesitherapie) zullen nog een tijdje in Ethiopië blijven om deze spelsessies samen met de plaatselijke spelcoaches verder te verfijnen.

Bij terugkomst in het koude België spraken de docenten al van een succes.

Johan Lemmens: “Een kinderziekenhuis in Ethiopië is niet te vergelijken met een kinderafdeling hier in Vlaanderen, er is geen vrolijkheid, je hoort er enkel jammeren in enge zalen. Bij onze eerste visite deelde ik ballonnen uit en zeer snel begonnen kinderen en ouders te spelen, te lachen.”

Jan Valy: “Dat is nu juist onze opzet dat ouders beginnen te spelen, ze hebben hierbij soms een duwtje nodig. Na de ziekenhuisopname zouden we de kinderen een speelkit meegeven, basisspeelgoed zoals een bal, een verhalenboekje, een popje … zodat ouders ook thuis verder spelen en misschien zelf wat speelgoed gaan maken.”

Marita Granitzer: “Het was leuk beide heren daar te zien spelen met die kinderen, hun praktijkervaring kwam hier duidelijk van pas. Het was ook mooi om te zien hoe de mama’s na de oefensessies zelf aan het spelen gingen met hun kinderen en hoe de sfeer in het ziekenhuis in een paar dagen al helemaal anders was.” Ondertussen kijkt het team al uit naar hun volgende bezoek om de onderzoeksresultaten te verzamelen. Voor de studenten zal het een enorme ervaring zijn om daar een tijdje te mogen verder werken.