Student Personeel Alumni Werkveld International Vacatures

ZoekenRSSactuele pagina downloaden als PDF
We Will Brand Your Band’: PHL-Music selecteert zijn eigen poulains
20/2/2012

Dat de aspirant muziekmanagers van PHL-Music  niet bang zijn van innoverende uitdagingen bewijst ‘We Will brand Your Band’, hun jongste ambitieus project. De studenten zetten dit jaar het kruim van  de jongste lichting Belgische bands in de spotlights en loodsen hen naar een professioneel platform.

“Eigen kweek verdient een optimale begeleiding” zo denken de zestien eerstejaars muziekmanagers. En daarbij hoort voor elk van hen een op maat gesneden marketingplan dat de weg naar de top een stuk makkelijker maakt. Om tot vier uiteindelijke bands te komen organiseerden de muziekmanagers daarom via alle Belgische online muziekforums een oproep naar geïnteresseerde kandidaten.

Het resultaat van deze PR-stunt overdonderde de studenten nog voor het afsluiten van de deadline. Meer dan vijftig bands dienden binnen één week hun aanvraag in. Op basis van enkele basiscriteria als muzikaliteit, durf, ambitie en originaliteit, maar ook “hebben we een sterk verhaal achter een sterke band?”  werkten de studenten tien dagen lang de klok rond om tot een  eindselectie te komen.

 Op 28 februari maken ze hun vier uitgekozen bands bekend. Dat het geen makkelijke klus was bewijst het muzikale talent van de tientallen kandiderende bands. Sommige onder hen zijn dan ook poulains van Too Many DJ’s, andere stonden al op de main stage van Laundry Day of haalden meermaals de playlist van Studio Brussel.

 Na het aankondigen van de vier geselecteerde bands start pas het grote werk. De muziekmanagers trekken zich met hun bands terug en stellen in verschillende fases een gepersonaliseerd promoplan voor. Daarvoor zullen ze de volgende maanden voor, naast, maar vooral achter het podium werken om de bands zo optimaal mogelijk te begeleiden. Op zoek gaan naar bookers, distributeurs en platenlabels is maar één deel van het verhaal. Vooral het gericht afstemmen van hun digitale platforms wordt één van de belangrijkste uitdagingen. Want wie via social media kanalen als facebook en twitter kan rekenen op grote Youtube kijkcijfers zit alvast in pole position. Die concurrentiepositie innemen en fangericht durven denken staan vanaf dan dagelijks op de agenda. Eén van de vier bands zal bovendien op donderdag 17 mei ook te zien zijn op BurnOut, het jaarlijkse festival dat de muziekmanagers van PHL-Music in het Kapermolenpark van Hasselt organiseren.

 En tot slot, de muziekmanagers willen geen grijze muizen begeleiden, want om de top te bereiken moet je niet enkel over een arsenaal sterke songs beschikken, je dient bovendien ook wat te vertellen hebben. Dat verhaal vormt meteen de rode draad doorheen het hele project.

 Het ‘achter de schermen’-draaiboek van de vier bands en hun zestien managers is vanaf 28 februari dagelijks te volgen op wewillbrandyourband.blogspot.com.