Student Personeel Alumni Werkveld International Vacatures

ZoekenRSSactuele pagina downloaden als PDF
Games ontwikkelen van A tot Z in C-Mine
26/10/2011

Bron: Het Nieuwsblad  (KSG)

Op C-Mine in Winterslag troepten zo'n 170 studenten, bedrijfsleiders en game-ontwikkelaars samen om de toekomst van educatieve games te bespreken tijdens één groots evenement.

Op dezelfde plek waar tientallen jaren geleden nog steenkool uit de grond werd gehaald, wordt momenteel hard gewerkt aan de realisatie van een kenniscentrum voor game-ontwikkelaars. Met de organisatie GameHUB in Winterslag ijveren de Provinciale Hogeschool Limburg (PHL), Universiteit Hasselt (UHasselt), Katholieke Hogeschool Limburg (KHLim) en Groep T Hogeschool Leuven aan de ontwikkeling van zogenaamde 'serious games', software met een educatief of cultureel aspect.

Afgelopen dinsdag werd daarvoor een ontmoetingsbijeenkomst gehouden op C-Mine, de vroegere mijngebouwen in Winterslag. Studenten, bedrijfsleiders en game-ontwikkelaars kwamen samen om alle stappen die vooraf gaan aan de ontwikkeling van een game uitvoerig te bespreken. 'En dan hebben we het ook echt over iedere stap', vertelt coördinator Katia Aerts van de PHL. 'We hebben vier gastsprekers uitgenodigd en kunnen allerlei informatie aanbieden over de concrete realisatie van een spel. Of het nu gaat over de muziek, culturele of educatieve aspecten en zelfs het onderhandelen van een contract. Kortom: games ontwikkelen van A tot Z.'

Workshops

Daarnaast werden een resem workshops aangeboden. 'Zo kunnen studenten, ontwikkelaars en ondernemers samen aan tafel zitten om ideeën te bespreken of bestaande projecten te toetsen aan de kennis of ervaring van specialisten.' Het evenement blijkt alvast een unicum in Vlaanderen, want het is de eerste keer dat ondernemers en game-ontwikkelaars in spe samenkomen om alles te leren over het maken van een game. Bovendien kregen deelnemers de mogelijkheid om hun idee te bespreken aan een ideeënloket. 'Met experten of juridische adviseurs wordt meer toelichting gegeven over intellectuele eigendom.'

De bijeenkomst in C-Mine lijkt nog maar het begin. 'Het project GameHUB loopt intussen al twee jaar', volgens Aerts, 'maar het is zeker de bedoeling om nog meer soortgelijke evenementen te houden. Daarmee willen we een kenniscentrum worden voor ondernemers en studenten die zich willen wagen in de game-industrie.' Gisteren konden de deelnemers alvast voor de eerste keer kennismaken met de expertise en kennis van het project. GameHUB wordt gesteund door Europa, de Vlaamse Gemeenschap, de provincies Limburg en Vlaams-Brabant en de stad Genk.

meer info: www.gamehub.be