Student Personeel Alumni Werkveld International Vacatures

ZoekenRSSactuele pagina downloaden als PDF
Belgische Vespa's in Barcelona zetten hype verder
26/7/2011

Marilyn Guffens is ondertussen afgestudeerd met onderscheiding aan de opldieding Marketing van het dpt. Business van de Provinciale Hogeschool Limburg (PHL). Haar stage volbracht ze in Barcelona en onderzocht of de Vlaamse vespahype ook in Barcelona werd verdergezet. Via Vespa is namelijk een jong Belgisch bedrijf dat in Barcelona Vespa’s verhuurt. De combinatie van deze prachtige stad met een product dat haar enorm interesseert, liet haar niet twijfelen. Ook zou de communicatie grotendeels in het Nederlands kunnen gebeuren, gezien het bedrijf haar oorsprong kent in België en ook in Spanje door een Belg gerund wordt.

Marilyn paste voornamelijk nuttige analyses te toe, waar het bedrijf effectief iets aan zal hebben. Natuurlijk heeft ze hier zelf ook veel van bijgeleerd. Zo leerde ze de Spaanse markt kennen en natuurlijk meer specifiek de toeristische sector in Barcelona. Ook kan ze intussen vlotter omschakelen naar verschillende talen. Door de dag hielp Marilyn voornamelijk klanten verder.  Op kalmere momenten legden ze haar toe op de analyses voor ons stagerapport. Zo zorgden ze eerst voor een marketingmix, die als inleiding gold voor een uitgebreide SWOT-analyse, mer hierin een zeer accurate klantenanalyse, waardoor men bij Via Vespa nu een zeer duidelijk beeld van de klant heeft en dus gericht kan communiceren.

De SWOT-analyse zag er veelbelovend uit. Via Vespa staat er ondanks het grotere aantal mededingers op de markt concurrentieel toch goed voor. Dit omdat de tegenpartijen nooit echt een gelijkwaardig concept aanbieden. Ook bevinden ze zich momenteel in een bloeiende sector: het toerisme in Barcelona gaat er alleen maar op vooruit en lijkt zich te blijven uitbreiden. De omgeving is natuurlijk ook zeer gunstig, Barcelona is een ideale plek om deze zaak in te laten ontpoppen. Dit onder andere omwille van het mediterrane klimaat en de vele toeristische bezienswaardigheden. Tevens wordt de stad op vele punten die voor Via Vespa belangrijk zijn (zoals verkeersveiligheid) positief beoordeeld door toeristen. De externe factoren blijken dus allemaal gunstig voor het bedrijf.

Om de interne prestaties nu al grondig te analyseren was er echter meer materiaal nodig. Gezien Via Vespa nog geen volledig boekjaar officieel geopend was, had deze analyse dan ook weinig nut. Wel stelden we op dit kleine jaar tijd al een wijziging van strategie vast. Waar het in het heel begin sterk leek op prijsconcurrentie, is dit intussen veranderd naar een strategie met nadruk op kwaliteit. Dit blijkt een zeer goede keuze, aangezien deze formule volledig verschilt van die van de concurrentie en dus werkt voor Via Vespa.We konden ons rapport dus positief afsluiten. De zaak is nog jong, maar biedt een sterk, coherent concept aan, waarvan wij geloven dat het positief zal blijven renderen. De toekomst van Via Vespa ziet er naar mij mening veelbelovend uit