Student Personeel Alumni Werkveld International Vacatures

ZoekenRSSactuele pagina downloaden als PDF
PHL-STUDENT VERMINDERT CO2-UITSTOOT BIJ NIKE
11/8/2011

PHL-studente Melissa Jacobs uit Diest heeft haar stage binnen haar opleiding Logistiek aan het dpt.-Business aan de PHL, bij Nike ELC, het Europees logistiek verdeelcentrum achter de rug . Ze is met opmerkelijke resultaten uit de bus gekomen. Nike wil zich immers in stijgende lijn inzetten voor duurzaam ondernemen en een verantwoorde supply chain. Binnen dit thema hebben ze al verschillende initiatieven genomen en daar willen ze het niet bij laten. Zo hebben ze een programma in samenwerking met het bedrijf Damco dat de CO2-uitstoot kan calculeren van de supply chain.

Het programma is niet nieuw en heeft al een voorgeschiedenis. In dit programma is het mogelijk om de CO2-uitstoot te berekenen vanuit het ELC in Laakdal tot de eerste hub van de benutte carrier. Aangezien de hubs van de carriers soms zeer dicht gelegen zijn bij Laakdal (bijvoorbeeld in Mechelen), is dit op grote afstanden die daarna afgelegd moeten worden niet representatief qua CO2-berekening. Melissa heeft deze tool verder uitgeschreven zodat er nog een uitgebreider beeld zou komen over hun uitstoot per verzonden product.

Melissa heeft alle goederenstromen naar hun klanten geanalyseerd en gebundeld tot één bepaalde stroom per tariefzone die ze over heel de EMEA-zone hebben. Voor de 160 tariefzones die Nike Laakdal beleverd heeft ze per zone het zwaartepunt van het verscheepte volume berekend om zo tot de bundeling te komen. Daarna heeft ze de afstand van de eerste hub tot dit zwaartepunt berekend op de drie afleverniveaus die Nike uitvoert (standaardlevering – expreslevering – rechtstreekse aflevering). Op deze manier werd het laatste gedeelte van het verdeelnetwerk, van de eerste hub van de carrier tot de meest beleverde eindklant, berekent  en uitgewerkt.

 Het resultaat is dat Nike een veel beter beeld naar voren kan brengen als ze over het CO2-gebeuren spreken. Ook is het mogelijk om te bekijken met welke carriers ze verder willen, in combinatie met de inspanningen die zij doen om groener transport af te leveren. Sommige carriers staan hier verder in dan anderen. Nike kan bijvoorbeeld een contract met ‘groene’ voorwaarden opstellen, indien de carrier niet voldoet zal hij het contract ook niet krijgen.