Student Personeel Alumni Werkveld International Vacatures

ZoekenRSSactuele pagina downloaden als PDF
Bijna blinde Jelle studeert af als leraar aan PHL
8/7/2011

Jelle Luyten uit Aarschot behaalde onlangs zijn bachelordiploma in het secundair onderwijs aan de Provinciale Hogeschool Limburg (PHL). Hoewel het niet uitzonderlijk lijkt, is het dat zeker wel. Jelle heeft namelijk een functiebeperking: hij is blind aan zijn rechteroog en heeft net voldoende zicht door zijn linkeroog. Jelle: “Ik heb er altijd van gedroomd om leerkracht te worden. Door mijn functiebeperking en het feit dat ik uit het beroepsonderwijs kom, was het echter niet evident om verder te studeren. In het middelbaar werden al mijn boeken digitaal omgezet. Dit maakte het voor mij makkelijker om alles te studeren. De keuze voor de PHL lag voor de hand: het is de enige hogeschool waar de laptop centraal staat en alle cursussen zijn gedigitaliseerd.

Voor ik aan de lerarenopleiding begon, had ik een gesprek met het departementshoofd, Marc Hermans, en een van de pedagogen. Ik voelde me er meteen heel erg welkom.

In het eerste jaar was het uiteraard wennen, maar de lectoren hebben me altijd goed begeleid en pepten me op wanneer het wat moeilijk ging. Het contact met de andere studenten verliep vlot. Mijn GON-begeleidster gaf hen een inleefles,  zodat ze meer te weten kwamen over mijn functiebeperking. Ik heb verder nooit een voorkeursbehandeling gekregen, dat wou ik zelf niet. Tijdens de examens mocht ik wel wat langer werken en de examenkopieën werden vergroot. Mijn stages verliepen vlot. Ik ben altijd rechtuit geweest over mijn functiebeperking en de leerlingen reageerden begripvol.

Jelle is nog maar pas afgestudeerd, maar hij kan al meteen aan de slag. Hij had in de laatste week van zijn opleiding inmiddels keuze tussen drie aanbiedingen.

Jelle: “Binnenkort begin ik als ict-coördinator in een groep van vijf lagere scholen rond Aarschot, dicht bij huis. Ik ga bijscholingen geven aan het personeel, ict-problemen oplossen en lesgeven aan kinderen in het lager. Alle scholen zijn goed bereikbaar met het openbaar vervoer, wat voor mij belangrijk is aangezien ik niet met de auto kan rijden.

Met dit interview kan ik vooroordelen omtrent mensen met een functiebeperking wegwerken. Vele jongeren met een handicap willen wel verder studeren of hun dromen najagen, maar het ontbreekt hen aan zelfvertrouwen. Ik zou deze mensen zeker stimuleren om dit wel te doen, ook al is het niet altijd gemakkelijk.

Ik ben erin geslaagd mijn droom waar te maken, waarom zou het anderen niet lukken?”